Fortsätt till huvudinnehåll

Galen i dom....

Det verkar som om jag är besatt av dom. Helt galen i dom. När jag tror att jag ska göra nåt annat så har mina händer redan gjort första varvet på en ny... Detta är vansinne... ;o) Som jag bara älskar att hålla på med... *skrattar generat* Vad talar jag om...?? Jo mormorsrutor....

Som om det inte fanns annat jag kunde göra... Jo då, har börjat på andra jobb, men återgår till rutorna ganska fort. Och när jag var till Helsingfors så besökte jag en garnaffär som väninnan ofta går till. Tänk er 500 kvadrat med billiga garner.... Tyvärr var jag i så dåligt skick när vi var där så jag kunde inte alls koncentrera mej på allt det härliga. Köpte lite bomullsgarn och några nystan raggsocksgarn och sen ville jag bara ut därifrån för jag mådde så dåligt. Och jag ska verkligen må dåligt om jag inte trivs i en garnaffär. Av bomullsgarnet har jag börjat virka rutorna som syns nedan. Vad det ska bli av dom vet jag inte. Var bara tvungen att virka dom ;o)
Och nu när jag kan göra den klassiska rutan vill jag lära mej andra "modeller" oxå. Därför skickade jag efter boken här nedanför. Men har tyvärr varit aldeles för tjock i huvudet sista tiden för att alls orka bekanta mej med mönstren i den.

Men bilderna har jag orkat titta på ;o) Och bara jag frisknar till ska jag ta och sätta mej in i mönstren. (Köper finska böcker emellanåt så att jag inte ska glömma språket)


Och i den finska sticktidningen Novita hade dom flera mönster på mormorsruteplagg. För något år sen så hade jag inte ens tänkt tanken att göra nåt sånt, ännu mindre klä mej i det.... *suck* Men nu funderar jag på att göra ett plagg, kan det vara frågan om tantvarning....? *skrattar*

Eller är det bara så att jag är väldans modemedveten....? Och ordentligt hjärntvättad av det som tidningarna prackar på oss....

För frågan om en viss hjärntvätt är det enligt min åsikt när det gäller mode.... ;o)) Ofta har jag sagt, "aldrig i livet att jag sätter på mej nåt sånt", och några månader senare struttar jag omkring med eländet och ser mer än stolt ut.....

Nu ska jag medicinera mej och försöka bli frisk till onsdag för då kanske jag får självaste Fru Venus på besök... ;o)) Och jag måste komma iväg med "paketen" till posten......

Till sist tar vi vädret:
Sol från nästan klar himmel, +11 i solen och +6 skuggan, grannens flagga fladdrar knapp så nån vind kan det inte vara... med andra ord är det nog vår i luften. Jag även såg 4 starar vid fågelmatstället idag (det lär vara ett vårtecken) och 2 hackspettar (!!) vilket var extra kul då jag inte sett såna hos mej förut. Tro nu inte att jag känner igen fåglar si sådär bara genom att titta på dom. Nä nä... Jag tar hjälp av Google... *skrattar*

Tina

Kommentarer

Ingela sa…
Vet du nu tror jag att du är på bättringsvägen. Vilket härligt inlägg och först din kommentar på mitt inlägg... det resulterade att du hamnade mitt i nu måste jag fundera vidare... det ska jag göra samtidigt som jag påbörjar rensning av dammen!

Vi hörs, Kram Ingela
Fru Gårman sa…
Ååååh mummonruudut! :) Vad fina färger du valt! Smart att köpa finska grejer ibland, kanske skulle jag också göra det.
Hoppas att du mår bättre snart.
tilda sa…
Nu tycks nog din flunssa ha gått förbi! Du låter så himmelens energisk!! Jag läste tantvarnings linken...riktigt kusligt nära 90% stämde in på mig:)
Nästnedersta bilden passerar utmärkt förbi tantvarning! Jättefin ju!
...och inte skulle jag klara att virka sådana, och definitivt icke på finska!
Ingrid sa…
Vilka fina rutor du virkat!
Klart att du ska göra ett plagg av dem, exemplen är ju jättefina.

Fortsätt att krya på dig!
Kram Ingrid
Ninette sa…
Jag förstår att du blir galen i mormorsrutor - det är svårt att inte bli det! så fina dina rutor är, ska bli skoj att se vad du trollar av dom!
lolla sa…
hejsan
men ojoj vilka fina rutor du virkat unerbara färgkombinationer...undrar vad det blir!
Jag gillar också att virka mormorsrutor men n u var det ett tag sedan....så kul med alla färger tycker jag
kramen lolla
Fru Venus sa…
Gud vad fint täcket var i den finska tidningen :-)
Mina dagar sa…
Men så kul att hitta hit till dig! (via härliga Fru Venus)
Ha ha ha...jag var också galen i dom där rutorna ett tag, men nu fattar jag inte hur man ska göra?? moorrr...
Men det ska jag nog lista ut när jag har tid. Har ju just lärt mig sticka hälar på raggisar måste nog öva på det så det "sitter"!!
Underbara vinter bilder du visar här nere:) Blir glad av dom:D
Nu ska/måste jag ut och gå för jag är ledig o solen skiner:)
Kikar runt här lite först bara!
Kram Eva
En färgglad pläd skulle oxå vara väldigt fint av dina vackra mormorsrutor! Ja, flickan på den finska bokens framsida har ju en sådan runt sig förresten. Jättefint! Men kläderna är oxå fina!
Natti, natti!
Någon gång på 70-talet hade jag en virkad väst i mormorsrutor. Kul att det kommer tillbaka. Mina rutor vilar just nu eftersom jag koncentrerar mig på sockorna som ska bli julklappar. Det tar nog hela året för mig att få ihop fyra par!
Kram
Kerstin

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina