Fortsätt till huvudinnehåll

Jag har funderat på en sak....

Under sportlovet funderade jag väldigt mycket på en sak. Råkade nämligen ut för det så många gånger under ett fåtal dagar så att jag nästan kände en viss form av irritation.

Kunden säger till mej. -Vad ska jag göra, jag har SÅ torr hy..?? Och jag kan se att hyn är torr. Den är röd och narig. Så min första fråga är, -Vad tvättar du ansiktet med...?? -Öh... vadå tvättar..? Eller, -Absolut inte tvål, bara vatten!! Eller, -Jag har världens bästa gele..... 

SUCK!!!


Om man har torr hy så blir den bara torrare av allt det ovannämnda. Och om den där gelen nu är världens bästa så undrar man ju varför huden lider...?

Har man torr hy så ska man ta bort orenheter och smink med rengöringsmjölk för torr hy. Punkt slut! Även om det finns löddrande grejer för torr hy. Känns huden torr trots att man smörjt in sej med ansiktscremen så har man tagit bort mer fukt och oljor än man haft råd att göra.




Och NEJ, man får inte sminket att sitta snyggt om man inte har rengjort på rätt sätt. Jag förstår inte varför vissa kunder tvivlar på mej när jag berättar det.... Det är ingen kärnfysik som vi sysslar med, mycket är bara sunt bondförnuft. Ser det inte bra ut, känns det inte bra, ja då är det något som är fel. 

Ta hand om din hy lika bra som du tar hand om dina kläder eller din disk. För ingen köper väl ett dåligt tvättmedel 2 gånger på raken om kläderna blir hårda och tappar färg av det... ;o))

Tina



Kommentarer

Fru Venus sa…
Kloka ord från ett proffs :-)
Marina sa…
Det är väl en av de stora fördelarna med att vara där jag är - torr hud lider jag i alla fall inte av här!
Äppelblom sa…
Hej Tina!
Så kul att du tittat in hos mig.
Nu har jag läst hos dig och småskrattat åt din humor.
Tack för tipsen om torr hy. Jag är nämligen en av dem med problem.
Må så gott och ha en bra dag!

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina