Fortsätt till huvudinnehåll

Utlånad.

Det var ju i mitten på december som jag var utlånad till en estnisk arbetsplats. Lovade att berätta hur jag hade det där, men det har dröjt.... Och det beror helt enkelt på att jag var tvungen att få mer distans till hela grejen. Hade jag skrivit ner det direkt efteråt så tror jag inte att jag hade kunnat se så klart på hela äventyret. För ett äventyr var det! För första gången på 20 år skulle jag till ett ställe där jag inte kände nån eller kunde det "interna språket".  


Så jag var en aning nervös när jag kom dit mitt i natten. Men blev så varmt mottagen och visad till min sovplats. Tack-å-lov så fick jag bo ensam. Alla andra bodde 2-å-2. Vilket skulle ha varit väldigt främmande för mej att göra. Men hade jag varit tvungen så hade jag gjort det, för jag skulle ju prova på hur dom hade det.

Mina arbetsuppgifter var var likadana som på min ordinarie arbetsplats. Nästan... Skillnaden var att jag inte kunde läsa posten, delta i mötena till 100% och förstå det språk som 2/3 av kunderna pratade. Men jag löste det med engelska och (hör och häpna) min rostiga skoltyska från 60-talet. Och även finskan hjälpte mej några gånger. Språket var faktist ganska utmattande, för jag fick bolla med finskan-svenskan-engelskan hela tiden. Och det berodde på att jag inte kände människorna jag jobbade med så det gällde att "känna" sej fram hela tiden...

När jag väl kommit igång med arbetet så gick jag mest runt och förvånades och förundrades. Kunde inte förstå hur mina nya arbetskamrater klarade av jobbet med så liten personal. Om dom är 3, så är vi 9 på samma jobb...... Jösses tänkte jag. 

Efter 3 dagar började jag känna mej en aning matt. Det var ju december och det innebär inventeringar, så all tid utan kunder gick åt till att inventera, sova, sköta hygienen och äta. Det där med att strosa runt i Tallin kunde jag snabbt glömma. Och jag var ju där för att se och lära, Tallin kan jag resa till på min fritid, så nån större skada var inte skedd.

Varje kväll när jag slutade så kände jag mej fullkomligt utpumpad, och då skämdes jag en aning.... För mina estniska kollegor hade jobbat mycket hårdare. Och har en så mycket mindre lön än vi i Finland och Sverige.


Efter en vecka var jag ganska slut, och då skrattade dom åt mej och sa att jag såg ut som en riktig estnisk arbetare. Ha ha ha, var tvungen att skratta åt det själv oxå. För det stämde! Jag var trött och irriterad. Fick anstränga till max för att vara trevlig. Jag längtade tillbaks till min egen arbetsplats, men ville samtidigt stanna kvar där och hjälpa dom att ändra på ett och annat.

Jag upplevde det som om jag hade blivit kastad tillbaks till 70-talet. Det var så som vi hade det då. Men det är ju bara 20 år sen som Estland blev fritt. Och det märktes. Nu ska dom på några år försöka komma ifatt dom nordiska länderna. Och det är tufft!

Men jag är så glad över att ha haft den här möjligheten att få se "något annat". Och jag är beredd att göra om det, för nu är jag förberedd på det som komma skall ;o)) 

Jag hade underbara arbetskamrater och dom saknar jag väldigt mycket. 

Tina





Kommentarer

tilda sa…
Detdär lät nog som ett ganska häftigt arbetspass! Men som man säger på finska(som du tydligen kan) "Se mikä ei tapa se vahvistaa" H.Tilda
Det är bra att se hur andra har det och nyttigt och så lär man sig en massa också! Så nu är äventyret över då?
Agneta kram
Margita sa…
Tack för berättelsen jag fick ytterligare en tankeställare var mycket i Estland efter frigörelsen och jag märker att det förändras.

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina