Fortsätt till huvudinnehåll

Bidrar vi alla till eländet..?

Barnarbete, nej tack! Så tror jag att dom flesta av oss tänker... Ingen av oss vill väl medvetet bidra till att barn ute i världen inte ska få vara barn under den tid dom är det. Eller att dom måste jobba istället för att gå i skolan. Vi hjälper till efter bästa förmåga, har fadderbarn, skänker pengar till insamlingar osv....

Men vi vill köpa saker och ting så billigt som möjligt. Hellre 3 burkar av den billiga tonfisken än 1 burk av den dyra, som ett exempel... Och vilken glädje när vi hittar billiga blusen eller jeansen i klädkedjans affär!


Tänker vi nån gång på varför det är så billigt...? Näää, inte jag, inte ofta. Kanske ibland. Men jag fick mej en ordentlig "käftsmäll" för en tid sen när jag såg en engelsk dokumentär om klädtillverkning i Indien. Jag började fundera, och se på mina kläder med andra ögon än tidigare. Mådde lite dåligt oxå. Jag bidrog ju till eländet!

Häromdan kom nästa "käftsmäll". Satt och såg på dom finska nyheterna och där berättade dom om hur den billiga maten tillverkas. Och av vilka. Ett lätt illamående spred sej i kroppen. Hur vet man var och hur saker och ting tillverkas....? Är jag med och bidrar till det eländet oxå..?

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/01/21/rapport-tvangsarbete-kan-ligga-bakom-var-mat

Tina


Kommentarer

Mitt i prick, man kan bli så berörd så man tror inte det är sant och jag är så primitiv så jag kan önska att få flytta till Norge (helst) och ett fjäll och bo i ett gammalt timmerhus med vattenbrunn, inget rinnande, jag är van vid det från jag var barn, skaffa nån ko och get och ett par får och försöka klara mig på det, jag kan ibland kväljas av allt det här köpandet och konsumerandet och maten som "produceras". Från när jag var barn slaktade man en kalv, en ko, en gris och det blev mat och vi fiskade på fjorden och det blev fisk. Potatis och grönsaker sattes i trädgården, all frukt konserverades, vi tvättade i koppargryta med ved under, hämtade mjölk hos bonden och badade i balja på köksgolvet där vi värmde vatten på vedspisen. Och det gick JÄTTEBRA!
Och nu när man tänker på alla små barn som förser oss med kläder och annat så är det vidrigt.
Jag tror jag återgår till naturen!
Bra inlägg!
Tack!
Kramar
Moster Ma sa…
Jag tänker verkligen till inför inköp numer och dina ord, o många fler såna, behövs för ett ökat medvetande hos alla!
Margita sa…
Tack för tankeställaren min kroppshydda gör att jag inte kan köpa billiga kläder och tack för kommentaren på min blogg Alvar är på ett ekologiskt dagis så tröjan var ett önskemål efter tovade vantar som han hade fått. Jag hade inte tovat någon tröja förut så jag höll tummarna och det gick bra.
Malla sa…
tack, jag ska se det där programmet!
mat försöker jag alltid köpa närodlat eller eko/krav men vist faller även jag dit på billiga produkter.

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina