Fortsätt till huvudinnehåll

Har du någon bra ide...?

Nu behöver jag hjälp.... Hittade nämligen ett gammalt skåp på loppis idag. Och det är inte skåpet på bilden, den har jag bara lånat från nätet för att ni ska få en uppfattning om ungefär hur det ser ut. Mitt skåp är bara 70 högt, med rundare hörn och kortare knubbigare ben. Och ljusare i färgen. Lackat, förmodligen någongång på 50-talet...... ;o)) Min första tanke var att måla det vitt, men sen slog det mej att varför inte fråga er, kära läsare, vad ni skulle ha gjort med det.... Decoupage dök upp i huvudet på mej... Men ska jag använda tyg då, eller??? Och vad allt behövs när man gör decoupage??? Snälla, ge mej tips... Byrån ska stå mitt i blickfånget under ett stort fönster i vardagsrummet. Och glasdörrarna, ska jag plasta dom...? Eller nåt annat...?? Är tacksam för alla förslag ;o)) Tina

Kommentarer

Kamomilla sa…
Mitt tips: Måla skåpet i önskvärd färg, låt glasen vara som de är. klistra tapet på lådorna/ skåpdörrarna.. En riktigt snygg tapet. :)
Lacka tapeten med decoupagelack så får den en hållbar yta.
tilda sa…
Kamomillas förslag är bra! Jag tycker att du sedan skall virka spetsar till hyllkanterna:) Jag har lite dille på sånt, det ser så hemtrevligt ut!
Fru Gårman sa…
Jag röstar för vitt! Och spets på hyllkanterna, alternativt frosta glasdörrarna om du vill förvara mindre vackra saker där.
Ingela sa…
Jag hade funderat på antikvitt, glasdörrarna tycker jag är fräcka!

Kram Ingela
Anonym sa…
Hej Tina,
Jag har använt vanligt färdigblandat tapetklister - i servettsammanhang - till bl a garderobsdörrar. Använder du tapeter borde tapetklister annars fungera utmärkt, antar jag.

Här finns länk till dörrarna, bilderna gör dem dock inte rättvisa:

http://lopplisa.wordpress.com/2011/01/12/decoupage/
Jag har aldrig gillat vitmålar-trenden, men jag såg ett gammalt, mörkt skåp en gång som fått nytt liv som vitmålad, men behagligt turkos innanför glasdörrarna.

Det var väldigt fint, just i det hemmet. Det turkosa kan ju bytas mot någonting annat som passar din smak, som tapet exempelvis, eller någon fin färg.

Själv är jag mer för milda pasteller och petrolnyanser än vitt, för det är sådant jag vuxit upp med. Riktig, norrländsk lantstill, med härliga och nötta pasteller:)

Hoppas du får många roliga tips!
Fint skåp, måla det i en färg använd dig sen av decupage lim och servetter tex eller vackra bilder, Kram Johanna
Anonym sa…
Hej Tina,
Hur går det med ditt möbelprojekt? Jag är själv inne på mild blå/turkos färg och avnötta kanter för egna framtida projekt av möbelkaraktär. Färgtonen är svår att beskriva i ord, men jag vill minnas att känslan av den finns i filmen Kärleksbrev med K Costner, i inredningen där han bor. Så om du ramlar över filmen, kanske du förstår vad jag menar :o)

/Pia

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina