Fortsätt till huvudinnehåll

Men jösses, vad var det där då?

Igår morse när jag stod och vispade till frukostomeletten så hörde jag ett ljud utifrån som lät lite konstigt. Men ändå lite bekant på något sätt... Men det var bara ett ljud och sen var det tyst. Därför tänkte jag väl inte så mycket på det. En stund senare tittade jag ut genom köksfönstret, (som jag bara älskar att titta ut igenom, mitt absoluta favoritfönster *ler*) och får syn på några enorma fåglar som staplar runt på åkern. Första tanken var, men herregud de' e' ju tranor, ljudet var ju så bekant från TVn. Nästa tanke var, KAMERAN!!! Och sen bar det iväg ut. Smygande....

Och jag säger det direkt här och nu: jag vet att jag aldrig kommer att få något naturfotografpris för mina bilder, egentligen borde jag inte ens lägga ut dom. Tyvärr så lyste solen rakt på mej och jag såg inte ett smack. Men jag vill ju visa vilken typ av besök man kan få här på landet. Knäppte bara hejvilt..... ;o))

Först såg jag bara dom här 4. Förmodligen var det deras "landningsljud" jag hörde.
När jag smygit mej (med dunder och brak....) runt björkarna och kunde se över hela åkern så såg jag att det fanns flera fåglar i andra ändan av åkern.
Ni ser dom här, väldigt suddiga... Men bildbevis för mej ;o)) Och då undrar jag förståss att har jag rätt när jag säger att det är tranor....??Mitt i mitt fotande kom det förståss en traktor och skrämde iväg dom.... *suckar* Hade gärna tittat på dom en stund till. (och möjligtvis fått till några lite bättre foton....)
Så fåglarna flög sin väg och jag fortsatte med frukosten. Och nu måste jag ta reda på lite mer om tranor, (om det nu var såna), var dom vistas här på Åland och sånt......
Tina

Kommentarer

Ingrid sa…
Grattis till fina foton av tranorna. Det är minsann inte lätt att fota fåglar om man inte har teleobjektiv.

Vi hade en trana på besök förra veckan och jag lyckades få en bild på den, men det är ju ingenting mot dina du har ju en hel flock!!

Kram Ingrid
tilda sa…
Typiskt att nån jäkla bonde ska skrämma bort fåglarna:)Mäktiga fåglar att se på!
Fru Gårman sa…
Vilken upplevelse! Jag har försökt att fota de förbenade havsörnen i flera år, men de vägrar att vara med på bild...
På första bilden tyckte jag det såg ut som älgar. Jag måste nog gå till optikern.
Ebba sa…
Härliga bilder!
Elle sa…
Är ingen expert, men jag tror du har rätt, det är nog tranor.
Här brukar också ett par stå på åkrarna (om det nu är tranor...)

Ha en skön kväll!
Kram Elle
Ingela sa…
Gratulerar till dina bevis. Så novis jag är vad gäller fåglar vågar jag ändå säga klart som korvspad... kanske bonden såg sitt sådda gå upp i rök...?

Kram Ingela
Kamomilla sa…
Tranor är svåra att fota, de är så rysligt skygga!
Vad roligt att du hann få några bilder! Absolut är de värda att visas!
För det mesta tycker jag att motivet har försvunnit medan man rusar efter kameran.

Jag glömde svara på din fråga sist. Dottern har laserat pallkragarna med någon slags olja i hallonrött.

Agneta
Re-dizain sa…
Dessa har jag aldrig sett!!
Åsa! sa…
Men visst är det tranor på besök, så roligt!
Marina sa…
Va kul med tranor så nära inpå! Och med tanke på omständigheterna tycker jag dina foton blev helt ok - det är ju inte alltid man har Bo Landin till hands när det behövs ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina