Fortsätt till huvudinnehåll

Nu längtar jag....

Vet ni, att nu längtar jag till våren. Satt nyss och tittade på foton från i somras och kände bara en sån enorm längtan efter att vara av med snön. Att bara kunna kliva i träskorna och gå ut på gården. Slippa bylta på mej långfilsingar och täckjacksbyckor och gå ut för att skotta snö. Jag längtar efter att få gå ut med min kaffekopp och sitta lättklädd i skuggan och vifta undan flygfäna. Lukta på blommorna och köra med gräsklipparn. Sånt längtar jag efter idag........
Egentligen är det lite orättvist att längta efter något sånt nu när vintern visar sej från sin bästa sida idag. Solen skiner från ljusblå himmel och det är -1. Och snön ligger som ett duntäcke över marken.. Men livet är inte alltid rättvist ;o))

Igår försökte jag putsa upp mina nysilverfat som jag köpte på Myrorna. Provade med maskindiskmedel, noll resultat. Med tandcreme, lite lätt resultat. Sen kom jag plötsligt ihåg det där med folie och salt... Oj oj oj vad bra det gick! Vet inte om man ska använda glasskål...? Jag gjorde det i lilla diskhon. Rev en bit folie (sånt där silverfärgat) som jag täckte botten på hon med, sen hällde jag dit nån matsked salt (tog grovsalt, men har nog ingen betydelse) och riktigt varmt vatten så att saltet löste upp sej. Sen var det bara att lägga i faten och vips så var dom blanka och fina. Värt att prova om du har mörkt silver i knutarna... ;o))

Jobbet kallar idag så den kommande veckan har jag kanske inte så mycket tid över till bloggande och kommenterande, men får ta igen det sen på ledigheten.

Ha det bra gott folk!

Tina

Kommentarer

photobycaja sa…
tack för tipset!!! Ska absolut prova det!

Vad det är vårigt inne hos dig idag, härligt!

Inne på min fotoblogg lade jag tvärt emot här ett alldeles nytaget vintrigt foto...en påminnelse om att det faktiskt bara är mitten på januari, meen...vi går åt rätt håll!

Ha en fin kväll/c
Kamomilla sa…
Långt till våren ännu tyvärr...
Det där är nog det bästa putset, nysilver är väldigt tunt och ska absolut inte gnidas för hårt.
Visst kan man väl få längta lite även om det är en fin vinter just nu!

Jag har aldrig prövat att putsa silver på ditt sätt men det lät enkelt.

Trevlig helg!
Agneta
Det där ska jag absolut pröva,inte för jag har så "mycket" silver men jag tror minsann jag har en ful bricka som jag ska göra en test på!!
Fru Venus sa…
På jobb igen!! Då måste vi se till att träffas när du är ledig nästa gång och vi kommit hem från vår resa :-) Och håll ut, sommaren kommer! KRAM
Jejje sa…
sommaren längtar jag med till:))
ska prova ditt tips på mina silverskedar,tack/kram
Åsa! sa…
Jag längtar också, och det är bara januari!!! Tvi!

Önskar dig en fin måndag!
tilda sa…
Nej, int ska vi delta i resan! Vi är väldigt dåliga på att fara bort hemifrån.Det är så många praktiska arrangemang med djuren och allt annat att man inte ids ta det bestyret. Men NU skulle jag ju förstås villa på resa. Det skulle vara mycket roligt att se dig i verkligheten!!!Jag känner ju att du är en gammal bekant redan:)

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina