Fortsätt till huvudinnehåll

Lite upprepning.

Jag har ju tidigare berättat om den tacksammaste av dom tacksamma att ha i trädgården eller på balkongen. Kärleksörten.... Min har ju hängt med nu i 7-8 år (minns faktist inte) i samma kruka, utan jordbyte... *nu skäms jag* Vissa somrar glömde jag ju bort den när den stod på balkongen i Åbo...

Men den är lättskött och tacksam! Vill man föröka den så klipper man av en stängel och sätter den i vatten. Och efter ett tag får man rötter på den och då är det bara att plantera.
Jag gjorde ju så i höstas, satte en bukett i vatten och där stod dom i vecka efter vecka och så en dag var det rötter på dom. Tiden gick och jag missade det hela... (läs glömde plantera ut dom) Så en dag var det snö och minusgrader! Suck... Och då hade det redan bildats nya skott på stjälkarna. Fram med och jord och plantera i kruka. Stjälkarna var så långa så jag klippe av dom och satte tillbaks dom i vasen.....
Och nu har jag nya rötter och små skott på dom stjälkarna ;o))) Håll med om att det är en tacksam blomma....
Tina

Kommentarer

Fru Venus sa…
Och så skräpar dom inte, det gillar jag ;-)
De är verkligen tacksamma och jag har upptäckt att det finns många olika färger från vitt till mörkt mörkt rött där nästan hela växten är mörk.
Kram
Kerstin
Åsa! sa…
Kärleksörten är en riktig pärla i trädgården!
Anonym sa…
Bara älskar den blomman!
Kram M
LisaMatilda sa…
Fin, tacksam växt. En ensam planta har nu blivit en hel rad i min täppa!
Ingrid sa…
Visst är kärleksörten fantastisk. Jag tog en enda liten kvist från rabatt hos en bekant och den har nu förökat sig till hur många stora plantor som helst. Enda problemet är att hålla dem i schack så att de inte brer ut sig för mycket.

Ha en fin fredag!
Kram Ingrid
Anonym sa…
Jag skulle ju kunna ha sådana blommor i mina rabatter här på gården,jag bor i hyreshus.

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina