Fortsätt till huvudinnehåll

LCHF.

Jag går i väntans tider... För snart kommer nummer 3 av LCHFmagasinet ut. (Lchf betyder low-carb-high-fat, om någon undrar..) I november var jag på en föreläsning om den kosthållningen och föreläsare var doktor Annika. Blev väldigt biten av vad hon berättade. Bestämde mej där och då att ta reda på så mycket som möjligt om lchf. Och det finns massor om det på nätet.

För ett antal år sen så åt jag en medicin som gjorde att jag bara åt och åt... Var helt bottenlös. Och det medförde ett antal extra kilon, närmare bestämt nästan 30 sådana. Det var tungt!! Och även om jag kan dra på munnen åt det nu, så var det inget kul då. För ca 2 år sen fick jag nog och gick till våran företagsläkare och sa åt honom att nu räcker det, nu måste du hjälpa mej. Och det gjorde han.. Han skrev ut piller åt mej som såg till att jag tappade kilo efter kilo. Härligt!!! Men nu var det så att man bara fick äta dom i 4 månader och sen förlorade dom sin verkan. Märkte att dom som ätit pillrena före mej började gå upp i vikt igen och snart var dom tillbaks där dom började... Så jag var på min vakt. Kämpade hårt i 6 månader och sen gick jag tillbaks till doktorn och ville göra ett nytt försök. Och det fick jag.
Återigen ramlade kilona av mej men inte lika lätt som förra gången... Och det var då som jag började lägga upp planerna för Plan B... Vad ska jag göra när den här pillerkuren är slut???

Då kom doktor Annikas föreläsning som sänd från ovan. Såg annonsen i tidningen, ringde Lillesyrran och bad henne komma med (och att köpa biljetter för jag var på jobbet själv...)
Och på den vägen är jag nu.
Anmälde mej som prenumerant på LCHFmagasinet. Då var den under planering. Tror att dom flesta på föreläsningen ville ha hem den i brevlådan, för dom har bra många prenumeranter här på ön...
Nu har jag hållit på med den här kosten sen i januari. Tog reda på allt jag kunde om den innan jag började, för att inte "falla dit" nån kväll när jag blev sugen. Och det tror jag var klokt gjort, och det brukar jag råda alla till som gärna vill prova på lchf.
Har varit sockerberoende i hela mitt liv. Kunnat äta hur mycket godis som helst och haft värsta abstinensen när jag var utan i 6 månader för nåt år sen.. Men NU vill jag inte ha socker!!! En helt UNDERBAR känsla. Nu är jag fri........ *ler* Har inte ätit godis sen julen. (Det finns en påse påskgodis i skafferiet som en snäll arbetskompis gav åt mej i påskas....) Nu har jag en vikt som jag trivs med och då händer det ibland att jag tar en bit över 70% choklad och om jag vill söta min latte så blir det med honung, ålänsk sådan..... Men det söta är inget gott längre.
Vill du veta mera så gå in på lchf.se, Kolhydrater i fokus, Stens-Stures sida och LCHF forum.
Det är bara en bråkdel av allt som finns om lchf.
Och en grej till.. Dom där pillrena som doktorn skrev ut åt mej, dom är förbjuda idag... Alla som fick dom var tvungna att kolla blodtrycket regelbundet och förståss väga sej. Och det visade sej att risken med dom var större än nyttan. Så nu är dom borta :o))
Tina

Kommentarer

Kamomilla sa…
Grattis till din vikt! jag kämpar på. drog Lchf förrförra våren och tappade 6 kilo. nu i åras när jag var sjukskriven kom allt tillbaka. Nu har jag jobbat på med det i en månad och har tappat ca 3kilo. Det går långsamt men jag mår så mycket bättre. Det är slut på uppsvullen mage och gaser, slut på oroligt bubbel- så skönt!! Fick ett återfall och kämde i mig en hamburgare. Den var god i ca 1 minut och urk så illa jag mådde ett helt dygn efteråt!!Rena fysiska baksmällan!!

Jag tar tacksamt emot tips om godsaker du fixar till men det ska var enkelt, jag är ingen matfixare ;) Oopsies har jag fixat, ett välkommet surrogatbröd. det är kul att ha nåt att lägga smöret och osten på! :)mellanmålet är svårast- om jag är en hel dag på resande fot tex. Fast när jag reste till vasa hade jag leipäjuusto och oopsies med mig, men det är inte att rekommendera i sommarvärmen.

Har du kolat kolesterolet? en väninna till mig fick magsmärtor och ett kolesterol som inte var av denna världen (uppe i 9!) Men det är ganska individuellt sånt där tror jag.

ha det gott vännen!
Pia sa…
Hej!
Det var ju ett jättefint tips för mig att få, kolhydratsgreijen! Skall sätta mej in i det... Tur att Kamilla vet mera om saken, så hon får barätta för mej sen. Jag VANTRIVS bland pannor och kastruller, så det måste vara superenkelt!

Ha det så bra!

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina