Fortsätt till huvudinnehåll

Äntligen regn.

Hem ljuva hem! Härligt att vara hemma igen. Känner mej lätt mörbultad efter en 12 dagars "resa", men några dagars vila ska väl få mej på fötter, hoppas jag.. Och nu regnar det så jag känner ingen press på mej att ta itu med något målande eller gårdsarbete. Fast det brukar jag ju inte göra även om solen skiner och vädret är perfekt för sådana göromål..... *ler och skäms*

Regnar gör det alltså, men tyvärr lite för sent för min grönska. När jag kom ut på gården idag så såg den ut så här. Gul och brun.... Det mesta har torkat bort, det är bara buskarna och träden som fortfarande är gröna..
Inatt när jag kom hem upptäckte jag några konstiga flygfän i köket. Som små myror med vingar, fast ändå inga flygmyror. Vete tusan vad det var för nåt, men många var det och jag härjade runt med flugsmällaren och slog ihjäl dom. Hittade Raidburken och sprutad lite på dom. Sen beslöt jag mej för att elda lite i vedspisen för det känndes lite fuktigt inne. Men det var DUMT gjort.... För under dom senaste månaderna har jag lagt in papper i spisen (sånt som man kan elda alltså..) och inte fasen tänkte jag på det att det var rätt så fullpackat och förmodligen en "propp" i skorstenen pga värmeskillnaden ute och inne, så det började ryka in av bara tusan.. Jösses jäklar vad det rök in. Nu kan jag skratta åt det, men inatt gillade jag inte läget alls... Men sådär går det när man är trött och inte tänker efter. Fick öppna alla fönster för att få igång ett ordentligt korsdrag, vilket i sin tur medförde att att alla jäkla "nattflyg" som befann sej i närheten av huset beslöt sej för att titta in där det lyste. Helt plötsligt hade jag köket fullt av stora och små insekter som alla ville "hälsa" på mej. Raidburken fick jobba på, likaså flugsmällaren. Och jag förbannade min dumhet att öppna fönstret när lampan var tänd.....

Till slut verkade det som om alla flygfän var eliminerade, och oset något så när utvädrat så jag kunde sent omsider krypa i säng. Men i morse när jag jag blev väckt av en irriterad fågel som sjöng en klagosång utanför mitt köksfönster, upptäckte jag att Raiden gjort verkan, det låg en arme av döda flygfän på mitt köksgolv. Lovade då mej själv att aldrig mer elda när det är proppfullt i spisen och inte öppna fönstret kl 1 på natten när alla lampor är tända....

Tina

Kommentarer

Mor Grön sa…
Min sambo gjorde också en sådan där härlig eldning för någon vecka sedan. Vi höll på att bli rökt makrill hela bunten!

Ser ut som om ni behövde regn. Här har det tvärtom varit lite mycket av den varan på sista tiden, men då slipper man vattna grönsakerna å andra sidan.

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina