Fortsätt till huvudinnehåll

Fladdermöss.

Härom kvällen när jag skulle lägga mej upptäckte jag en viss aktivitet utanför köksfönstret. Det såg ut som om det var ett "himla fläng" på fåglarna. Det flögs kors och tvärs och gjordes "loopar" och det väckte mitt intresse. Försökte febrilt få syn på vad det var som susade i luften men det gick lite för fort för min syn.... Så jag klev i mina guldträskor och smög mej ut i nattlinnet för att kunna beskåda underverket på närmare håll. Hade vid det laget börjat misstänka att det rörde sej om fladdermöss. Väl ute hade jag inte nån större chans att se dom bättre för det gick undan i deras flyguppvisning. Och när jag sen upptäckte/trodde att dom började rikta sej mot mej kom jag ihåg barndomens berättelser om att fläddermöss kan landa på människor eller hur det nu var så ville jag inte stanna kvar och beundra dom små liven. Rusade istället in och låste dörren...

Men nu undrar jag ju förståss att var sjutton bor dom på dagarna..... Min vind är väl okej för där vistas jag ju inte och det är lagom luftigt för att det inte ska börja lukta... Men jäklar anamma om dom bosatt sej i mellanväggarna.. Måste forska i det.. Hoppas på att dom bor i jordkällaren! Men när jag googlade om dom små liven så fick jag reda på att dom gillar värme. Deras holkar ska sättas upp i söderläge till skillnad från fågelholkarna som gärna ska vara åt norr (allt detta enligt infot jag fått från Google....) Dom får gärna bo hos mej bara vi inte inkräktar på varandras revir. Dom gör ju nytta genom att ät 4000-7000 myggor per natt. Det tackar jag för! Dubbelt så mycket som en liten fågel gör.

Här är det mulet idag. Termometern visar +16. Och att solen är bakom molnen betyder inte att den inte gör skada. Så smörj in er med hög solskyddsfaktor gott folk.. ;o)) Hur tokigt det än låter..

Imorgon är det dags att ta sej till Skattebyrån, för den 18:de ska deklarationen vara inne. Och som vanligt är jag ute i sista minuten. Tar min Skolåda med mej för i den ligger allt som har med husrenoveringen att göra. Tänker som så här, på den Byrån finns det folk som är utbildade till att hjälpa idioter som jag.... Dom är världsbäst på det och det ska dom vara stolta över!

Tjingeling!
Tina

Kommentarer

Anonym sa…
Synd att man bor i mellan Sverige o missar loppisen !

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina