Fortsätt till huvudinnehåll

Karl-Alfred och spenaten.

Trodde ni någongång på det där med att om man åt spenat så skulle man bli stark...?? ;o)) Jag lät det nog bara passera. Visst, allt grönt är nyttigt men än sen då... Så ungefär tänkte jag, skulle jag tro.

Varför jag frågar det beror på att jag började äta järntabletter för ca 1 månad sen pga att frissan reagerade på min hårkvalite och rådde mej att ta blodprov för att kolla järnet. Och nyfiken som jag är så ville jag ju kolla upp allt det där med järnbrist (på nätet, denna fantastiska uppfinning...). Symptomerna stämde så bra in på mej. Håglöshet, HÅGLÖSHET på riktigt alltså, håravfall, sömnsvårigheter osv... Pratade med doktorn och han sa att prova om det funkar (då hade jag redan börjat äta tabletterna för jag var på en jobbresa)....

Och om det funkar...!!!?? Det är inte klokt så bra det funkar.. *ler som sola i Karlstad* Jag har fått mer gjort på 2 veckor än jag gjort det senaste året...

Och eftersom jag varit så ivrig så har jag helt glömt att ta "före" bilder.... Sorry... Den här stolen med tillhörande bord var ljusa innan. Nu är dom antikvita. Det finns kuddar till stolen och dom ska kläs om när jag disskuterat saken med nästa gäst som kommer i september. Har kört fast lite i tygvalet.. 


Nu är byrån (som jag fyndade för ett tag sen) avslipad och ska grundmålas. Pga det dåliga vädret på den här sidan av ön har den fått stå ute, väl inplastad förståss, och vänta på en sån dag då jag kunnat ta itu med det..


Den fick kanske vara där lite för länge.... Några små sniglar hade hunnit med att bosätta sej på den.


Och medans det regnade så passade jag på att måla väggen brevid vedspisen i köket. Kom ihåg det där med "före" bild när jag hade börjat måla... ;o) (Har bara grundfärg på väggarna då jag inte har bestämt mej för vilka/vilken färg jag ska ha där...)


Så här blev det att se ut när jag var klar med den väggen. Och jag ska bara ha den här lilla väggen i den här gråa färgen.. ( så alla ni som drog efter andan och tänkte som så att -vad i hela friden tänker människan med.... kan ta det lugnt *ler*  det ska vara ljust och färgglatt i övrigt )


Har en liten hylla som är målad i samma färg som väggen, men den har jag inte skruvat upp ännu för även det tänkte jag rådfråga min gäst om... ;o)) Man blir så hemmablind och behöver lite andra ögon att se med emellanåt...

Nu ska jag återgå till byrån, och sen ska jag måla vedlådan och skruva hjul på den.. Vet med andra ord vad jag har att göra den här helgen. ;o)

Vad ska ni göra...???

Tina

ps: Nu undrar kanske någon att vad har spenaten med det här inlägget att göra...?? Den innehåller ju mera järn än andra "gröna saker"..... ;o)


Kommentarer

Ingela sa…
Du milde vilken energi!!!

Spenat ja du när du säger det; det skulle man nog ta och prova. Dessutom är det ju gott!


Kram Ingela
tilda sa…
Bevars vad lite piller kan göra under!!! Kanske man sku borda kasta in nån näva nu och då...Köket blir super snyggt! Bra färgval!H. Tilda
Fru Venus sa…
Spenaten, här kommer jag!!
Ingrid sa…
Det är full fart hos dig ser jag! Man kanske skulle kolla blodvärdet?

Ha en fin helg och slit nu inte ut dig totalt.
Marina sa…
Verkar som hälften av den energin vore nog...;)
Tänk att det kan vara så lätt avhjälpt när man väl kommer på orsaken. För en del år sedan hade jag en period när jag verkligen började undra hur jag skulle orka fortsätta arbeta flera år till. Och vad var det? Jo brist på vitamin B12.
Häftigt med ditt besök av falken. Visst är de vackra, rovfåglarna.
Kram
Kerstin
Malla sa…
underbart - vilken energi! :D
Elle sa…
För att komma med sanningen, så har man upptäckt att spenat inte alls innehåller lika mycket järn som man trott. Det har visat sig att ett kommatecken har hamnat lite fel. Blir en viss skillnad mellan t ex 19.0 och 1,90....
Men det behöver vi ju inte tala om för barnen, huvudsaken är att de tror att de blir starka av allt det gröna...

Vad jag ska göra?
Jag ska nog köpa ett par järntabletter....
Fy sjutton vad flitig du är!
Kram Elle
Åsa! sa…
Järntabletter det gör susen! Jag har ätit i många, många år. Så skönt att slippa den där förlamande tröttheten.
Är det kanske för lite spenat jag petar i mig, jag är verkligen förlamande trött just nu.....
Agneta kram
Anonym sa…
Ja ja där ser man.
häls.L.A.
Jag glömmer oftast att ta mina järntabletter...nu ska det bli ändring!
Byrån gillar jag skarpt! Har faktiskt själv en nästan likadan, bara att min har en hylla mitt i det stora utrymmet. Jag fyndade min i Malmö för 30 kr 1983! Den finns på Kreta sedan 1989. :) Min bror försökte tvinga mig att överlämna den till honom, skulle passa perfekt i hans kök sa han...Blankt nej! Det är definitivt en älsklingsmöbel. Först var den svart i många år, men den är numera vitbetsad.
Kram, kram

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina