Fortsätt till huvudinnehåll

Mera blommor och lycka.

Förstår att att ni kan undra varför jag är så ivrig att visa upp en bild på ett igenväxt snår.... ;o) Men för mej är anblicken av den lycka med stort L....
För tittar man närmare på bilden så ser man att det växer Kejsarlilja där. Och i år är det ännu fler än i fjol. Och första året såg jag bara ett litet "skaft" där... Det verkar som om den trivs i snåret.
Men jag har planer på att flytta den. Någon som vet vilken tid på året som är den bästa att göra det...?? Något annat som gläder mej väldigt mycket är lupinerna som helt plötsligt sticker upp lite här och där. Många tycker att det är ogräs, men för mej symboliserar dom styrka och skönhet. Tycker att dom är så vackra i sin enkelhet och ena riktiga kämpar... Och passar så bra åt en blomsterälskare som inte hinner sköta om sina små raringar. Tidigt i våras sådde jag lupinfrön i ett hörn av trädgården. Det är ett stenigt och kargt ställe, men jag hoppas på att dom ska komma upp och förhoppningsvis blomma nästa år.
Tina

Kommentarer

Marina sa…
Jag är definitivt inte rätt person att svara på frågor om blommor - mina fingrar är allt annat än gröna, men lupinernas fägring håller jag absolut med om!
Ingrid sa…
Lupiner gillar jag också, men tyvärr trivs de inte så bra här. I alla fall växer de inte vilt. Vi får nöja oss med blåeld.

Ha en skön söndag!
Kram Ingrid
Ingela sa…
Så nu gör jag ett försök Tina att fastna hos dig!

Så vackert du har runt dig!!!

Det ser ut att vara "Kejsarkronor"

Det har vi också oranga (sdet finns gula också) Låt mig se; våra har flyttat med från då vi så passande bodde i Kejsarens hus (han kallades så). Vad som uppkallats efter vad vet jag inte men eftersom där var massor av kejsarkronor kan man ju bara ana
;-)

Vi hade med oss till förra huset, dit flyttade vi i maj, hit flyttade vi dem mars-april... och det har varit framgångsrikt. Blommade gjorde de inte sen på något år. Frågar du mig så bör du ju flytta dem åtminstone då du kan hitta lökarna :-) Det hade fått vara min led stjärna. Kram Ingela
Ingela sa…
;-) gott för självförtroendet att lyckas ibland... så du får en kommentar till. Det är nog inte kejsarkrona för då blommar de sent. Annars brukar man säga att vårblommande lökar bör planteras på hösten, sommar och höstblommande på våren.
Åsa! sa…
Lupiner ogräs? De som är så vackra!

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina