Fortsätt till huvudinnehåll

Ingen mönstergård, men så kär....

Välkomna på rundvandring i min vildvuxna trädgård... ;o) Ingen mönstergård precis, den skulle aldrig vinna nåt pris för sin skönhet, men är så mej så kär... Som ni ser så växer gräset (ogräset) hejvilt. Tycker inte att jag behöver klippa varenda kvadrat av tomten. Bara jag kommer fram dit jag ska så är jag nöjd...

Har en hel del nyponrosor som växer lite här och där i buskagen. Tycker att dom är så vackra i sin enkelhet.
Över hela gården växer det vilda sommarblommor. Det är väl en av orsakerna till att jag inte vill klippa ner gräset på alla ställen..... ;o) Är så glad över mina små tåliga blomster..I år finns det inte lika mycket rödklöver som i fjol. Kanske beror det på dom varma dagarna i maj...?Träd finns det gott om på min gård. *ler* Mina 3800 kvadrat täcks helt på sommaren av trädens gröna grenar. Man ser knappt huset. Och det är något som jag tycker om med min tomt.... Det är inga problem här hos mej att få ihop en midsommarbukett att lägga under kudden....
Lyckades med konststycket att återigen radera några bilder, så det här är vad ni får se av min gård denna gång.. ;o) Men sommaren är lång (förhoppningsvis) så jag hinner pina er med flera bilder.

Till sist, en
fråga...

Nu är det så att jag har kommit över ett växthus väldigt billigt. Kan inte låta bli att köpa det helt enkelt... Även om jag inte är i odlingstagen just nu ;o)) Men jag bli..!!
Då undrar jag, var ställer man ett växthus?? Vad ska man tänka på? Mycket sol, lite sol, nära träd, långt från träd...? Vad är viktigast att tänka på? Har så stor tomt att jag kan ställa den precis hur som helst, och då vill jag ställa den rätt från början..
Är väldigt tacksam för alla råd...

Tina

Kommentarer

Elle sa…
Jag älskar din tomt!!
Naturtomt kallar man det väl?
Skulle gärna plocka en stor bukett blommor hos dig.
Växthus har jag ingen erfarenhet av, men antar att sol inte är en nackdel.
Ha en skön dag!
Kram Elle
Ingela sa…
Vilken härlig tomt du har!!! Där finns minsann både space och grönt tak av vad jag förstår. Det blir som att träda in i gröna rummet!

Vad spännande med drivhus!!!
Jag skulle nog placera det soligt... de första åren här mognade tomaterna bättre och gurkorna hann bli många u har grannens träd hunnit växa upp och skugga för mycket av dagen. Man kan ju ordna med så man kan skugga lite vid behov (tänkte på då du reser bort)... kanske billiga pinnjalusier eller något... kanske kommer du över persienner gratis?
Kalka rutorna? Nu är ju jag en människa med "bra att ha" filosofi, så du kan välja om du vill lyssna på mina råd eller ej. Nära till vatten är en annan fördel... Själva har vi nu lagt marksten som golv och har planteringar i krukor och så har Mats knåpat ihop en hylla till ena gaveln den har jag till mina odlingar, sen har jag numera ett gammalt badrumsskåp och en lådhurts även vid gaveln. Praktiskt till trädgårdstillbehör.

NU ska det bli intressant att se om detta går att skicka iväg så det når mottagaren Kram på dig njut av din fina trägård! Ingela
Marina sa…
Åh vilken härlig tomt! Även om jag (tro´t eller ej) faktiskt har varit ägare av ett växthus med såväl tomater som gurka, paprika och annat smått och gott, så är jag absolut inte rätt person att ge råd omkring detta. Det växte nog mer av bara farten, än på grund av bra skötsel hos mig...
Anonym sa…
Hej,visst har du en fin gård med alla dessa vilda blommor,men passa dig för lupinerna värre ogräs finns inte enligt hortonomen T.
Jag skall fråga om växthuset.
ha det
Anita från H:fors
Ingrid sa…
Så härligt med en blomsteräng, det är väl bättre än vilken rabatt som helst!

Jag har ju ett litet växthus, men vet absolut ingenting om växthusodling. Mitt få lite skugga mitt på dagen när det är som hetast och det är av plast, så solen bränner nog inte riktigt lika mycket som om det vore glasrutor.

Hoppas att någon kan ge dig bättre råd!

Kram Ingrid
Fru Venus sa…
....och så fin! :-)
Mor Grön sa…
Hellre vildvuxet än prydligt och ansat tycker jag!

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina