Fortsätt till huvudinnehåll

Gammalt och nytt.

Nu ska jag visa lite bilder från Tallin. Ett Tallin som det var trevligt att besöka med någon som inte har varit där förut. Syrran la märke till sånt som jag inte har tänkt på tidigare.... ;o)

Vill man åka på sightseeing i stan eller runt den så kan man hoppa på dessa bussar som står parkerade nära "blomstergatan". Man betalar åt chauffören och så får hörlurar med sitt eget språk i. Behändigt och bra....

Det som Syrran reagerade på var esterna förkärlek för glas som byggnadsmaterial. Har inte tänkt på det förut, men faktum är att så gott som alla nya byggnader i stan är av nån sorts glas... ;o)
Hotellet med den lila fasaden finns mitt emot hotell Viru. Hade tid att beundra det när vi väntade på bussen till Rocca al Mare. Som förästen proppades knölfull, bussen alltså, fanns det 45 sittplatser i den så var vi säkert 85 i den....Men i Gamla stan finns det inga glasbyggnader. Bara gamla fina renoverade hus. Och krogar!
Vart du än vänder dej så finns det något slags utskänkningsställe. Det är helt klart dyrare att äta och dricka på dom ställena....
Men då får man sitta och äta, eller dricka, och beundra vackra byggnader på samma gång.. ;o) Runt det här torget och kyrkan finns det massor av resturanger. Och gott om inkastare finns det oxå. *ler* Kampen är hård om gästerna.....
Vid torget finns även mitt favorit Cafe. Där dom har det godaste kaffet och cheesecaken.. Det var så trevligt att sitta under solparasollet och höra regnet smattra medans vi avnjöt godsakerna. När jag fotograferade namnet så såg jag att dom faktist blivit framröstade som det bästa kafeet i Tallin.... ;o))
Tina







Kommentarer

tilda sa…
Tallin är så fint. Old Hansa är bekant för mig, jag har ätit någon märklig medeltida måltid där!
Ingela sa…
Så trevligt att följa med på en tur till Tallin så här på morgonkvisten! Det ser väldigt trevligt ut där synd bara när man blandar byggnader och stilar så där som inte passar ihop. Om det ligger strax intill vartannat så förlorar båda på det. men att sitta där i gamla stan det ser helmysigt ut och tillsammans med sin syster, då blir det ju bara än bättre, eller hur?

Kram Ingela
Ingrid sa…
Så trevligt det ser ut i Tallin!

Den staden skulle man inte ha något emot att besöka. Vi var i Riga för hemskt många år sedan och där var det väl då ungefär 50-tals standard på allting. Inte fanns det mycket att handla heller. Jag var inne på en damfrisering och där hade man ännu sån där elektrisk permanent som det var här när man var tonåring. Det skulle vara roligt att komma tillbaka idag och jämföra utvecklingen.

Ha det så gott!
Kram Ingrid
Det är roligt att utvecklingen börjar gå framåt i de baltiska länderna även om de gamla städerna var så vackra. Grattis till dina lupiner. De växer minsann inte var som helst (utom när de själva får välja).
Kram
Kersin
Tina sa…
Tilda: Har aldrig vågat mej på att njuta av Old Hansas menu... ;o)

Ingela: Som tur är så har Gamla stan fått stå "orörd", men allt runt den är en salig blandning. Men dom kanske har planer på att riva dom gamla sovjetbyggnaderna och modernisera upp hela stan...
Vem vet...? ;o))

Ingrid: Tror att du skulle bli förvånad om du besökte Riga nu ;o)
Utvecklingen där har gått framåt med rasande fart. Men jag tror att man på vissa ställen fortfarande har "gamla apparater" då det finns så stor skillnad på fattiga och rika. Alla har inte råd att gå till den moderna salongen. Då blir en elektrisk permanent billigare.

Tallin är helt klart värt ett besök. Även på vintern.... ;o)

Kerstin: Jag som trodde att lupiner var dom minst kräsna blommorna... ;o))
*känner mej hedrad*
Marina sa…
Tack för en trevlig förmiddagsutflykt till Tallin! Någon gång ska jag faktiskt försöka ta mig dit "på riktigt också"! Ha en bra dag!

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina