Fortsätt till huvudinnehåll

Borta bra........

Visst är det härligt att resa, men ack så skönt att vara hemma igen. Får jag välja så är det hemma jag vill vara...... ;o))

Nu har Lillasyster och jag varit på vår Tallinresa. Och den var hur lyckad som helst. Trots att vi möttes av det här när båten la till på morgonen.....

Vi brydde oss inte så mycket om regnet utan åt vår champagnefrukost i lugn och ro. Trots att jag glömt ställa om mobilklockan från svensk tid (har det på jobbet) till finsk tid, vilket medförde att vi liksom försov oss 1 timme....
Vi tog en taxi till hotellet, som inte ligger så långt från hamnen, promenadavstånd faktist. Men vem vill gå i regnet... ;o) Hotellet vi bodde på heter Tallink City Hotel och ligger brevid Viru Center. Mycket centralt och bra. Första dagen tillbringade vi i köpcentret Rocca al Mare som ligger en bit utanför stan. Det går gratisbussar dit från Viru hotell flera gånger om dagen. Och är man bara en dag i Tallin så kan det vara bra att veta att bussen startar från hamnen och kör via Viru hotell.
Sista bussen tillbaks till stan går 17.15 och den hann vi inte med. Eller rättare sagt så hade vi bestämt oss för att inte stressa till den utan ta den tid vi behövde. Dom håller öppet till 21.00 i småaffärerna och till 23.00 i Prisma som är en mataffär.

Strax efter 18 hade vi fått nog av affärer... ;o)) Och shoppande. Då tog vi en taxi tillbaks till hotellet, den kostade 8.50 euro. Helt överkomligt. Vi valde att alltid ta dom gula taxibilarna. Även om vi blev erbjudna skjuts av bilar utan taxiskyltar..

Kvällen avslutade vi på turistkrogen Oliver i gamla stan. Vi orkade inte gå nån annanstans. (För det finns bra och billiga matställen i utkanten av gamla stan.) Men vi hade turen att få jätte bra betjäning och god mat till överkomligt pris på Oliver. Efter middagen blev det en liten promenad sightseeing i gamla stan med mej som guide. Och så mycket mer orkade vi inte med den första dagen....

Följande dag började med en rejäl hotelfrukost och sen var det dags för Syster att få fotvård. Vi valde Hera salongen som fanns på hotellet, och det var ett bra val. För fotvård är lite som lotto, har man otur så får man nån som knappt vågar röra ens fötter.... Men Oksana, hon gav Syrran full pott. En behandling som tog 1 tim 15 min höll hon på med i 1 tim 30 min, inget knussel här inte.. Och Syrran kunde inte sluta lovorda henne under dagens gång. Det var värt varenda cent!
Och priset var 45 euro. Man hittar säkert billigare behandlingar om man orkar leta...

Vädret under den andra dagen såg ut som på bilden under. Men vi led inte av det. Regnet kom i små skurar och vi hade engångsregnrockar som fungerade så bra...

På färjan hem åt vi en god middag och handlade lite i Taxfreen. Vi skulle ju stiga av båten kl 04.50 så det var tidigt i säng som gällde... ;o)

En hel del inhandlat blev det, (väskorna var nästan tomma när vi åkte till Tallin...) Mest kläder. Om det är så mycket billigare där..?? Njaa, inte jämfört med Sverige, men jämfört med vår lilla ö så är det både billigare och större urval. Allt har ju förändrats i och med att Estland fick euro. Flera av dom kvinnor vi pratade med berättade att nu har dom inte råd med resor och liknande längre. Boendekostnaderna tar merparten av lönen, och det i sin tur medför att man får minska matbudjeten. Mycket tråkigt!

Direkt efter hemkomsten så skulle jag iväg till Helsingfors på en kurs, så det var bara att vila en liten stund och sen packa om väskan. Men nu är jag hemma och njuter varje sekund av det ;o))

Men vår resa var jätte lyckad och jag kommer att lägga in lite bilder längre fram, bl a från inredningsbutiken i Rocca al Mare... ;o)

Tina

Kommentarer

Ingrid sa…
Hejsan!
Det låter verkligen som om ni haft en trevlig resa till Tallin, även om nu vädret inte var med er riktigt.

Men jag kan förstå att det känns gott att vara hemma igen.

Jag ser fram mot flera foton!
Kram Ingrid
Marina sa…
Låter som en mycket trevlig utflykt!

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina