Fortsätt till huvudinnehåll

Vackra fransar.

Vackra fransar är ju något som dom flesta vill ha. En del har blivit skapta med dom och andra försöker fixa till dom på konstgjord väg. Och här ska jag försöka dra mitt strå till stacken och berätta vad jag vet och kan om ämnet.

Eftersom mascara oftast består av vax och oljor så är rengöringen det viktigaste!!!! Vill du ha fina fransar så ska du ta bort mascaran med ögon-makeup-remover. Då är fransarna rena och färgen fäster bättre, och mindre envisa med att spreta åt olika håll. Undantag finns, men då ska det stå på förpackningen på ett eller annat vis. Tänk på att dina fransar kan torka ut liksom håret på huvudet kan göra det. Var rädd om dom ;o))

Största felet konsumenten gör är att inte veta vilken typ av mascara man vill ha..... Jo men visst, så är det... Det är då det blir så fel. Man har kanske haft en tidigare som gett volym och den har man tyckt om, sen är det dags för att köpa en ny och då tar man den som reklamen lovordar, den som förlänger.... Och shit pommfritt, vad är det för skit dom lurade på mej....??!!! Det händer ofta... Bara för att en volymgivande och en förlängande är två helt olika mascaror.

Hur vet man då vad man ska köpa..? Man kan fråga en försäljare om en sån finns tillgänglig och då berätta vad man vill att mascaran ska göra, eller berätta vilken man haft som man trivts med. Bara den vetskapen hjälper mej lite på traven att välja ut någonting åt rätt håll ;o)
Om det inte finns nån som kan hjälpa dej så ska du läsa texten som står på förpackningen.
Står det volym i någon form så får man fylligare fransar av den och då är formulan vanligtvis oxå lite trögare/tjockare. Står det lengthening i någon form så är det längd som gäller och då brukar formulan vara lite tunnare.

Och det finns dom som gör alltihopa, både förlänger, ger volym och böjer.... Men väldigt sällan förlänger dom lika bra som en som enbart gör det, och likaså med volymen. Men det är alltid svårt att på förhand veta om man kommer att gilla den. Och ge inte upp efter första gången! Prova den på nytt och på nytt och på nytt. Du kanske gillar den efter 1 vecka ;o)

Borsten spelar oxå en stor roll... På bilden ovanför finns 3 olika borstar. Den nedersta, modell "kam" förlänger, den har en tunnare formula som kammas på fransarna och fäster i toppen av fransen. Ingenting för den stressade skulle jag tro... ;o) men bra för korta fransar. Man får jättefina fransar men det tar lite tid. Tycker jag... Och det betyder att vi inte behöver tycka lika.... Den i mitten med lite böjd borste separerar och böjer fransen ;o)) Jo men visst funkar det!! Teknologin är sådan att när formulan torkar så drar mascaran ihop sej lite och då böjs fransen. Det brukar stå curl på paketet då.
Om man har väldigt korta fransar så tror jag att en liten borste, som den i mitten på bilden ovanför, är bäst. Då kommer man åt fransen från roten och det ger djup åt ögat. Och man bygger upp längden genom att växelvis måla ögonen, om och om igen, ett par tre gånger eller mer beroende på tycke och smak. Personligen tror jag på det att när man kommit upp i åren så måste man vara lite försiktig med hur mycket man "kletar på". Man drar blickarna till sej på fel sätt.... ;o))

Här kommer lite bilder på hur borstarna kan se ut. Dom kan ha många olika former, det finns till och med en som ser ut som en liten boll, och mera konstigheter är säkert på kommande.....


Något som börjar bli populärt, eller många har gjort det länge men inte nämnt om det, är att använda två mascaror på samma gång. Man tar en förlängande först och direkt på den en volymgivande. Snabbt och enkelt får man fina fransar.... Själv brukar jag ta en volymgivande först och sen en förlängande som borstar igenom fransarna och separerar dom bra.

Om du har en gammal mascara som ska slängas så ta och kolla borsten, ser den bra ut kan du tvätta upp den ordentligt med t. ex. diskmedel och du har en bra borste att borsta bort klimpar från fransarna. Men dom klimparna undviker du ju genom det här.

Tll sist vill jag slå ett slag för en bra ögonbrynsvax. Den passar alla och är lätt att använda. Hjälper ostyriga strån att hållas på plats och ger lite färg. En jättebra produkt!
Hoppas att ni blivit lite klokare, eller rörde jag till det ännu mer...? *ler* Mycket mer finns att säga om ämnet men jag tror att det får vara bra för idag. Och kom ihåg att vi har alla olika tycke och smak, och uppfattning, så ni kan få helt motsatta råd från någon annan.
Tina

Kommentarer

Ingrid sa…
Så intressant, det här ska jag tänka på nästa gång jag köper mascara. Jag använder det inte dagligen, men vill ändå ha det när jag ska ut bland folk och inte bara är hemma.

Tack för fina tips!
Pia sa…
Tack för en jättebra mascarainfo! Jag är just den typen som vill ha allt som teknologin har skapat - i en och samma kapsyl! Ögonbrynsfärgen (Lumenes) är toppen bra. Ger just så mycket/lite färg som behövs!

Kramis/Pia
Fru Venus sa…
Jösse, och allt det här lär man sig först nu.... :-) Kvällskram!
Elle sa…
Herregud vad det finns för olika metoder...
En hel vetenskap! *haha*

kan man göra ett doktorarbete i Mascara...?

Kan du tipsa mig lite om ögonbryn...det som inte är oformligt är osynligt. D v s jag har halva ögonbryn.
Hur vet man vilken form man ska välja när man formar dem och hur kan man färga det som inte är tydligt?
(Frågan var lika komplicerad som mascarateknikerna tror jag *ler*)

Ha en skön kväll!
Kram Elle
Hm, intressant...måste väl börja måla mig lite oftare antar jag. Det är säkert så oxå att vet man vad man ska använda blir det bra mycket roligare.
Kan inte du skriva lite om för- och nackdelar med att permanentfärga ögonfransarna. Är det bra och hur länge sitter det kvar? Jag har aldrig gjort det, men skulle kunna tänka mig det till sommaren. Men du kanske avråder.
Kram
Kerstin

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina