Fortsätt till huvudinnehåll

Mörka ringar, påsar och rynkor.

Det fanns önskemål om hjälp med ögoncremer. Så nu ska jag försöka förklara varför vi behöver en skild creme "runt" ögonen, vilket inte kommer att bli lätt ;o)) För många förstår inte varför man måste ha en skild creme. Men det är nämligen så att huden runt ögonen är så mycket tunnare än i övriga ansiktet. Man märker det inte när man är ung, men när man kommer i den åldern när elasticiteten i huden börjar försvinna så inser man att den ÄR tunn.

Ingen vill ju bli rynkig där eller få påsar. Men dom flesta råkar ut för just det. Och då undrar man ju varför...? Jo för att man smörjer in ögonpartiet med ansiktscreme eller vilken creme man nu har till hands!!!! Eller så sätter man för mycket ögoncreme.

Jamenalltsåvadå, tänker många.

Känns efter med fingret under ögat. Du känner själva ögongloben och ett ben. (gör du inte det så vet jag inte hur du är skapt.. *ler*) Det finns alltså inte plats för någonting där. Så om vi lägger dit en klick creme så sugs den in men har inget ställe att gå till utan cremen stannar där och väntar på att den ska smälta bort, vilket gör att huden ger efter. Töjer ut den helt enkelt. Och sker det dag efter dag så slutar "gummibanden" att fungera. Påsarna uppstår..... Och när det finns påsar så blir det ju rynkor, som en balong som töms på luft... Sorry!!! Måste försöka måla upp det här så att ni förstår.... Förstår vikten av att INTE smörja in er med dag/nattcremen runt ögonen. Och inte sätta för mycket ögoncreme.
Och rengöringen är oxå VIKTIG. Om du tvättar bort mascaran med bara vatten eller tvål och vatten så sliter du något enormt på den tunna huden runt ögonen. Och mascara innehåller oftast vax och då blir den kvar runt ögat om du inte har ett rengöringsmedel som löser upp vaxet.

(Har märkt att kvinnor är så mycket nogrannare med att köpa tvättmedel och diskmedel än ansiktsrengöring...... *ler*)

Då är vi på det klara med att man sätter bara ögoncreme runt ögonen. Vad ska man då välja när det finns så många olika....? Läs på förpackningen. Står det PUFFINESS & DARK CIRCLES så betyder det påsar och mörka ringar. Är du då även torr runt ögonen så kanske det inte är nåt för dej. Om det inte står MOISTURIZING på den oxå som det gör på bilden nedan. Då hjälper den till att sätta igång dräneringen, stärka huden och fukta upp den.
Puffiness och dark circles går oftast hand-i-hand. Mörka ringar uppstår pga att huden är så tunn och blodådrorna är ytliga. Det kan vara genetiskt, eller levnadsvanorna kan påverka uppkomsten av dom. Och det har även hänt att det man trott varit mörka ringar helt enkelt varit dåligt rengjort mascara.....
Ska man sätta ögoncreme på ögonlocken...??? Där råder delade meningar, men jag säger, var försiktig med det. Särskilt om du har tendens till hängande ögonlock. Risken finns att dom börjar hänga ännu mer. Titta på bilden nedan och på det vänstra paketet, där står det FOCUS FIRMING EYELIDS. Och det står även LIFTING på det. Den är gjord för ögonlock och för att bättra på elasticiteten. Kan även sättas under ögat. MEN sätter du för mycket av den så....... :o(( Tänk dej ett knappnålshuvud, dom med färgglad knopp, inte dom helt i metall. Det är bara 15 ml i en burk ögoncreme och och den ska räcka lika länge om inte längre än en burk ansiktscreme på 50 ml.
Står det 1ST WRINKLES så betyder det att det är en creme för dom första nästan osynliga linjerna som brukar uppstå i 30-årsåldern. Men nu är ju det här väldigt induviduellt, det finns 25-åringar som solat sönder huden och har djupa linjer och 40-åringar som som knappt har en synlig linje.
Står det LIFT så lyfter den ;o)) Den tajtar till huden. Ger tillbaks förlorad elasticitet. Och passar då bäst till hud över 40.
Hur mycket ska man sätta och var ska man sätta det....?? Olika firmor säger olika men alla är eniga om en sak. BARA EN LITEN DROPPE!! Den på bilden nedan räcker till båda ögonen för mej... Och när man klappar in den så ska man inte sätta fingret i ögonvrån för då finns det risk för att man täpper till tårkanalen. Börja istället att klappa in cremen från kråksparkarna vid tinningen och klappa längst "benet" mot näsan. Och gör det gärna med ringfingret för du har inte så mycket kraft i den. Undvik att sätta cremen direkt under ögat vid dom nedre fransarna. För den "vandrar" uppåt, när du smörjt in "benet"..... Och som alltid, sunt bondförnuft behövs... Alla dagar är inte likadana. Är det -15 och snålblåst så behövs det kanske lite mer....
Och till sist så undrar väl någon om dom dyrare är bättre än dom billigare... Och där svarar jag att dom dyrare innehåller dyrare, starkare och mer råvaror. Men köper du fel produkt till ditt problem så så spelar det ingen roll om den är dyr eller billig. Och sätter du för mycket så blir det fel. Det viktiga är att du använder någonting. Med dom billigare kan det vara så att man måste vara nogrannare med rengöringen.... Inte fuska så ofta ;o))

Hoppas att jag på nåt sätt har kunnat hjälpa till i denna djungel av produkter.. Och fråga på om någon fundering inte blev besvarad.

Tina

Kommentarer

Ingrid sa…
Det är en hel vetenskap det där med ögoncreme och jag har nog gjort alla fel man bara kan göra.

Jag köpte en ögonkräm L300 och en kväll när jag suttit framför TV:n och skrattat så att tårarna rann kände jag mig lite irriterad i huden runt ögonen, så jag tog min tub och smorde på ordentligt och på morgonen höll jag inte på att få upp ögonen. Det tog flera dagar innan jag såg ut som folk igen.

Synd att jag inte hade läst det här hos dig, för då hade jag inte burit mig så dumt åt.

Kram Ingrid
Ingela sa…
Hej Tina!

Vilket informativt inlägg med information som jag absolut bör ta till mig. Han läst igenom det en gång, får nog läsa det igen och se om jag kan göra något åt begynnande mörkt under ögonen.

Du jag har något till dig under gårdagens inlägg på min blogg ;-)
Tänker att du har orättvist få följare på din blogg och som du säkert har sett har jag lagt mig där

Kram Ingela
tilda sa…
Kanske borde jag ta till mig din information. Börjar snart se ut som en pandabjörn, så svart är jag runt ögonen. Men när jag aldrig ändå kommer ihåg att använda mina smörjor.
Kamomilla sa…
Du förklarade jättebra! Tack! :)
Fru Venus sa…
Ah, det är SÅ HÄR du ska förklara det på Rosella! ;-)

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina