Fortsätt till huvudinnehåll

Ikväll börjar det.

Dags för uttagningen till ESC, Eurovision Song Contest, Melodifestivalen eller vad den nu kallas för. Och då kommer den obligatoriska frågan upp i mitt huvud, kan man tävla i musik??? För det är ju frågan om tycke och smak. Och vi tycker väldigt ofta olika... Länderna emellan alltså...

Som ifjol till exempel, med det svenska bidraget. Internationella juryn gav inte Annas låt några poäng, men svenska folket var för den och så gick det som det gick... Vi tycker olika.. Kan man då tävla i musik...?

Väldigt många av sångerna "går förbi" mej när dom sjunger på sitt eget modersmål bara för att jag inte förstår vad dom sjunger om, och jag är inte tillräckligt musikalisk för att begripa mej på melodin. Undantag finns förståss, som 2007 när Serbien vann och jag såg ESC på finska Tv:n och där brukade dom översätta sångerna. Den texten var så fiiiin, så då tyckte jag att rätt låt vann ;o))



Att länderna sen röstar på varandra för att dom bor grannar är rätt så naturligt, tycker jag... Hur många gånger har man inte hört Pekka Heino säga, Ja ha, så Danmark/Norge/Finland kunde inte ge mer poäng åt oss..... Och i nästa andetag dömma nåt annat land för att dom röstar på sitt grannland. *skrattar* Svårt det där med att tävla i musik.....

Och en annan sak när det gäller röstandet. Väldigt många har utvandrat från sina egna länder för att söka lyckan någon annanstans, och när det kommer till tävlingar så blossar patriotismen upp. Klart man ringer och röstar, på sitt hemland.... ;o))

Och det där med att tycka olika. Jag gillar Christers låt här ovan, men det gjorde visst ingen annan i Europa.... *gapskratt*

Väderrapporten är lite bättre idag. Mindre mulet (de e de som är bättre...), 0 grader och glashalt på min gård. Höll på att göra värsta vurpan imorse.

Tina

Kommentarer

Monkan sa…
Ja ikväll ska man ju parkera sig i soffan och lyssna på musiken, och kommentera kläderna... så klart :)

Vilken underbar bild på katterna, jo det kan vara intressant att se vilka sökord som använts för att komma till bloggen... Man kanske ska använda sig av vissa ord för att få många besökare ;) Fast jag gör snarare tvärt om, undvek nu t.ex medvetet att skriva vad ditt inlägg handlade om...

Din mascaraskola måste jag kolla igenom lite närmare innan nästa köp. Fast det är inte alltid det blir rätt bara för att man frågar... Jag bad specifikt att få en hyfsat billig som inte var "kletig" som jag uttryckte det, dvs kommer för mycket, så att man behöver just en gammal avtvättade borste för att få till det. Gissa vad jag fick? En kletig! Hade bråttom på Arlanda, glömt mascaran hemma (trodde jag, hittade den senare i handväskan), tänkte inte på att kolla om killen i butiken hade mascara på sig själv, så han visste vad han pratade om.
Anonym sa…
Hej! tycker dessa moderna Melodifestivaler har spårat ur totalt. Likaså Let's Dance. Tycker det handlar mer om vilken tjej som visar mest av byst och underdel. Som min flickvän sa " varför tävlar dom inte nakna?" Nej det var bättre på den tiden då ABBA vann. ha en fin dag nu !
Elle sa…
Även här i Tyskland börjar man välja ut den låt som ska tävla. Har inte kollat det ännu.
Det hela ska ju utspelas här i Tyskland för att "vi" ju *harkel* VANN förra året...*blink*

Fast jag är ju patriotisk och håller alltid en tumme för Sverige också!

Ha en skön helg!
Kram Elle
Fru Venus sa…
Kommer du ihåg Finlands "Nuku pommiin"!? Herregud, den kommer att förfölja mig till döddagar *asg* Hela balunsen har blivit för stor, bör delas upp i öst och väst tycker jag. En av mina favoriter ar "Ding-a-dong" (typ) med Holland 1975 :-) Tror jag ska youtuba den :-)) Vi har varit till stugan idag, det var svart av snömoln på himlen dit västerut... Ha en skön kväll, kram!
Åsa sa…
Egentligen kan man ju undra om det går att tävla i musik? Det är ju så personligt vad man tycker om.

Hoppas du får en fin söndag, här på ön lyser solen! Kram
Tja, det är bara att strunta i placeringarna och sitta och njuta av massor av bra uppträdanden i ett underhållningsprogram! Svårt att bli rättvist, men den vinnande låten kan ju ibland vinna rättvist - så tror jag absolut att det var förra året t.ex.

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina