Fortsätt till huvudinnehåll

Mormorsrutor.

Nu har jag fått dille på mormorsrutor. *skrattar* När äntligen har fått grepp på hur man gör dom. Svåra är dom verkligen inte, men jag tycker inte om beskrivningar. Mycket bättre om nån annan visar... Men nu fanns det ingen till hands som kunde visa så jag tog till lite av min envishet. Dom första lapparna kommer ingen att få se *asgarvar* men sen tog det sej. Dom här kan jag till och med visa upp....
Hade svårt att sluta virka dom inatt... Ja inatt... När jag beslutat mej för att "det här är den sista" så satt jag helt plötsligt med en ny lapp i handen. Tror att alla ni som handarbetar förstår vad jag menar ;o))
Vädret här är riktigt "urk" idag. Det blåser, snöar och är noll grader. Och all snö har blåst till min gård. Kan ge mej den på att den är tung oxå. Så jag vet vad jag har att göra idag. För blir det minusgrader nu så måste snön sprängas bort ;o)) (egentligen inget att skratta åt....)
En jobbarkompis sa att hon hade det så skönt i sin lägenhet. Inga snöproblem där inte.... Och jag håller med, visst var det skönt att köra in i ett underjordiskt garage och ta hissen upp till lägenheten. Men jag vill inte flytta tillbaks till något sånt! Nää då, älskar mitt lilla hus med allt som kommit med det. Och det är ju vardagsmotion man får av skottandet... Men lite måste man få muttra *ler*

Snart är våren och sommaren här och då är snöstormarna ett minne blott.

På tal om våren så har jag tänkt mej att byta fönster i år. Vilken typ av fönster rekommenderar ni....? För nu har dom ju kommit på att dom inte får vara för täta... Heter dom 3-glas eller nåt sånt..? Dom täta alltså. Tar tacksamt emot alla tips......

Tina

Kommentarer

Elle sa…
Mormorsrutor var min mormor bra på, hon gjorde ett helt överkast till mig!

Kul att du kom till knytiset! Det vattnas i munnen bara jag hör vad du har med dig!
Låt oss sluta prata och äta istället! *ler*
Kram Elle
LisaMatilda sa…
Ja, visst är det kul med mormorsrutor... Vad fina dina blev!
Jättefina! Har du bestämt vad du ska ha dom till? Nu slog det mig att man skulle kunna sy fast några på såna där köpkassar jag har tänkt sy! Fast jag virkar inte...tur jag har mamma!
Tina sa…
*pustar ut efter snöskottningen*

Om jag orkar göra många så blir det väl en filt av dom. Annars en kudde.. ;o)) Nu gör jag dom här av yllegarn så till en väska passar dom inte. Men bara jag kommer iväg till stan ska jag köpa bomullsgarn.
Dom är sååå roliga att virka ;o) men fästa trådar är inget kul..
4U2 sa…
Ja, hade inte mitt garn plötsligt tagit slut och de andra nystan gömt sig hade jag stickat lite till igår!
Anonym sa…
Vilka vackra mormorsrutor du har virkat!
Själv håller jag på att virka skor till min senaste docka.
Tack för titten hos mig idag!Jag har köpt pannoer så att jag kan börja måla bilder,alltså liknande som jag har ritat med Paint program på min dator.
Här har det regnat idag och jag har varit inomhus,sonen har rastat vovsingarna.
Kram Kyllikki
tilda sa…
Fina rutor! Då är det roligt när man inte vill sluta fastän det blir sent. Sann handarbetsglädje!
Fru Venus sa…
Najs rutor :-) Prata med dom på Fenestra om fönster, de kan säkert tipsa dig!
Kamomilla sa…
Jo, jag vet hur det är - man kan inte sluta.. men till sist brukar man få kramp i händerna.. ;)
Jejje sa…
hallå i stugan:)fin o mysig blogg du har:))
Mormorsrutor,va kul....-jag älskar såna.har aldrig testat själv.Men min mormor gjorde sånt som jag har kvar.
Sen hade jag turen att köpa 2 överkast på loppis (för 60 kr)hemskt ,att nån stackare har suttit o pysslat länge med dessa......
Ang.fönster,så har vi bytt på vårat hus nu i höst.Vi valde elit fönter med mittstolpe.
Jag tittar gärna in igen/jejje från norrlandskusten
Monkan sa…
Åh vilka fina mormorsrutor! Så fint med alla de blandade färgerna, och imponerande att du orkar med alla färgbyten, massa tåtar att fästa... Inte min favvosyssla direkt... Spegeln var jättesöt, vad fint med pärlor, och sånt fyndpris.

Orkidéer. Hos mig är det tvärt om... jag har nog tagit livet av fler blommor än vad som överlevt ;) Förr brukade jag slänga orkidéer när de blommat ut men en gång bestämde jag mig för att fortsätta vattna för att se vad som skulle hända, och så en dag kom en pinne...

Jo det står ju hur man ska blanda till näringen, men frågan är ju sen hur mycket av blandningen man ska hälla på när man vattnar... Och vad ska man tro på...? På flaskan stod att man skulle vattna med näringen månad 3-9 varannan vecka men på min nyligen inköpta orkidé står inget om när på året, men att man ska ge näring var 30: dag.
Jejje sa…
sv. tack för titten hos mig:))hoppas ni löser det med ljudnivån o buller från värmepumpen:))
Ett annat tips som vi fick ang fönstren.......om man inte ska byta alla på huset,kan det vara bra att välja ett märke som kommer att finnas på marknaden framtiden.Så man inte väljer ett udda märke.Ska man sen fortsätta att byta är det kul om det finns likadana fönster att sätta in:))klokt:))Ha en underbar dag/jejje
Cecilia sa…
Såg att du klickat in som följare hos mig! Trevlig blogg du har!

Nä, mormorsrutevirkning förstår jag mig inte på; de blir så fina och först verkar det så snabbt och lätt men när den första är färdig har jag fått nog. Dessutom börjar jag då fundera på om de ska sys eller virkas ihop och i det läget lägger jag undan virknålen och tar tag i en stickning... :-)
Kalle sa…
Letar du efter fönster skulle jag rekommendera Wisy. Köpte ett helt parti med jättefina fönster där och de verkar ha grym kvalité!

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina