Fortsätt till huvudinnehåll

Veden är inne.

Idag kom veden. Och den blev inslängd på samma gång. Han är snäll min Ved-kille. Och överkomlig i pris. Det tackar man för.... Och genom honom får jag vet en hel del om djurskötsel och jordbruk. Idag fick jag t ex veta att om en kossa föder tvillingkalvar varav den ena är tjur så blir den ändra kalven steril. Kan alltså aldrig kalva... Får tydligen så mycket manliga hormoner i mammas mage. Där ser man hur det går till i djurvärlden.

Och jag fick mej även en tankeställare när det gäller priset på kött. Man tycker ju ofta att det är dyrt när man handlar. Men en kalv kostar några hundra euro, och när den sen slaktas om något år så får bonden ca 1000e för den.... Blir det nån vinst för bonden...? Djuret har ju ätit och druckit under åren som gått, arbetstid har lagts ner och all utrustning som man varit tvungen att investera i. Visst får man EU-bidrag, men utan det bidraget undrar jag hur "mindre" bönder klarar sej... Nåja... Bara som en fundering så här i sommar hettan...
Och hetta är det! Orkar inte vara ute. Man ser på växterna hur dom längtar efter regn. Det är bara några små rackare som tycks vara oberörda av värmen. Som dom här små gula sakerna som glatt kommer upp trots att jag kör över dom med gräsklipparna varannan vecka..
Hade hoppats på att få visa er den vackra potatisåkern. Men det blir det inget av. Den är bara brun i år.... I fjol var den så vackert lila när den blommade.
Huset ligger helt inbäddat i träddungen. Känns som om man var i en kokong. Tryggt! Men jag vet att vi måste fälla en hel del träd för annars växer det igen snart. Om inte torkan gör sitt. Grejen är bara den att jag har upptäckt hur bra jag trivs med lummigheten. Den är som ett skyddande skal mot omvärlden ;o)) Jag vet, det låter knäppt! Men efter att ha varit i så dåligt skick som jag var, när jag var sjuk i burn-out för flera år sen, så tar man till såna banala saker för att inte trilla dit igen. Jag vet att risken finns där, mycket pga mitt jobb, men nu är det så att jag råkar gilla det. Och så länge jag gillar det väljer jag att ha det här som en skön balans till det hektiska liv jag lever emellanåt. I total ensamhet utan några som helst förpliktelser. Skönt! ;o)
Oj, det blev en liten predikan där.... Men det är så att jag går ofta omkring med dåligt samvete för att jag inte bjuder hit vänner. Får små vinkar lite nu och då. Försöker förklara men lyckas inte alltid..
Men sånt är livet!!
Tina

Kommentarer

Kamomilla sa…
Skönt säkert att ha veden inne!

Bra att du funderar på saker själv, reflekterar över saker i livet och prioriterar det som får dig att må bra.

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina