Fortsätt till huvudinnehåll

Svalt i huset.

Min regnmätare väntar på påfyllning... Den annars så lummiga gården börjar bli brun och jag kan riktigt höra hur varje strå flämtar. Försöker med både regndans och affirmation... ;o))
Men inne i huset har jag det svalt nu. Tack vare Lillesyrran. För en dag när jag beklagade mej om värmen så sa hon att du har ju inga problem, du har ju värmepumpen. Öhh sa jag... Jaa, den kan du ju använda som luftkonditionering oxå, sa hon. Ja men visst, men jag tänker på elen som förbrukas i onödan osv osv.. (tänk på isbjörnarna.. isen smälter pga vår förbrukning)
Men så i förrgår när jag höll på att halka ur soffan under Morden i Midsomer, pga hetta och svett, så satte jag igång apparaten. Å min skapare en sån härlig känsla! Sval luft.. Inget svett, inga flämtningar. Och att vakna på morgonen med täcket runt sej och svalt i sovrummet. En sån lycka. Och det bästa är att jag behöver inte ha den på mer än några timmar om dan.....
Väl investerade pengar i den mojängen!
Undrar om ni kan gissa vad jag använder denna söta lilla ishink till.. Hittade den på loppis förra hösten och såg genast att den var som klippt och skuren till mitt kök. (och nej Brorsan, det är ingen vinflaska som står bakom den, det är Torres olivolja....) Ishinken är mycket praktisk till det som jag använder den till.....
Och till slut ett tips till er som har glaskeramikspis. Om ni har problem med rengöringen av den, prova då att tvätta den med vanlig aska och vatten. Blir puts blank! Blöt ett hushållspapper och doppa den sen i askan, gnugga "plattorna" med pappret, torka av med blöt trasa och putsa upp med torr. Funkar jätte bra för mej..
Det var allt för idag!
Tina

Kommentarer

Mor Grön sa…
Vi kör också värmepumpen som ac emellanåt. Jag inbillar mig att den inte drar såå mycket ström i alla fall. Har inte märkt något på elräkningen.

Ska testa ditt ask-tips.Har ni också vedspis eller vad får du askan ifrån?
Tina sa…
Jepp.. Vedspis i köket. En liten Viking som bara är 30cm bred. Nån större fick inte plats. Men den värmer upp både kök och sovrum under vintermånaderna. Hade färdiga "rökkanaler" för tanten som bodde här förut, hon hade en gammaldags "bykgryta" (tvättgryta på svenska) i tvättstugan, en sån som man eldar under. Har sparat den för kommande behov.. ;o)

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina