Fortsätt till huvudinnehåll

En hemmagjord ansiktsmask

Idag vill jag tipsa om en ansiktsmask gjord av aspirin. Dom innehåller acetylsalicylsyra och det kan vara bra för hyn ibland. MEN VAR FÖRSIKTIG! Om du har känslig hy så ska du prova dej fram, inte bara röra ihop det och smälla det i ansiktet... ;o))



Du tar 2-4 aspirin tabletter (gärna dom där 500 i grön-vit ask) och mal ner dom till mjöl. Går jätte bra att göra det med 2 skedar av olika storlek. Lägg tabletten i den större skeden och tryck på den med den mindre. Sen blandar du "mjölet" med vatten om du har normal/fet/blandhy. Om du har torrhy blandar du det med nån rengöringsolja. Lumene har en okej rengöringsolja i Time Freeze-serien. Själv gör jag som så att jag blandar det med vatten, brer ur masken över ansiktet (INTE RUNT ÖGONEN!!) låter den sitta 5-10 min och sen tar jag rengöringsolja i händerna, ett par matskedar, och börjar "scrubba" av masken. Men tänk på att om du har brustna blodkärl så måste du vara försiktig med allt vad scrubb heter. Och om du har solat för mycket och har solskador så ska du låta bli att göra den här masken, då gäller bara fuktmasker.... Man ska vara snäll mot sin hy....
Vill du veta mera om masken så googla på aspirinmask och du kommer att hitta fler vaianter av den. Lycka till!
En härligt mulen morgon har vi haft här. Hoppades på regn men det blev de inget av. Kanske imorgon... Men elavbrott har vi haft. Det har vi allt som oftast i vår komun. Det var väl en av dom största orsakerna till att jag satte in vedspis i köket. Förutom värmen och mysfaktorn..

Kramiz
Tina

Kommentarer

Kamomilla sa…
Det där var ju nåt nytt! har aldrig hört om en sån ansiktsmask. Men kan ju vara spännande att pröva..
Här kom det en skur i morse men den gjorde varken till eller från.
Både Zaida o Svante har det hett hett.
Tina sa…
Masken hittade jag av en slump på nån blogg för länge sen. Och sen dess har den dykt upp lite nu och då. Sen blev jag nyfiken och började leta efter den och oj vad många varianter den finns i. Det viktigaste är väl att det finns salicylsyra i tabletterna. Och att man respekterar sin hudtyp... Har man torr hy så kan den bli ännu torrare om man gör röran med vatten, eller om man inte har tillräckligt "fet/fuktig" creme att smörja in sej med efteråt.. Och den ger väl kanske synligare resultat på såna som har lite grådassig hy. Rökare t ex... På finska säger man att se kirkastaa ihoa, och det är precis vad den gör. På svenska säger man att den ger lyster.. Säger jag att den gör huden klarare så låter det jätte konstigt. Eller...?
Hur som helst så är den värd att provas ;o))
Stackars Zaida och Svante, det kan inte vara lätt med päls i denna hetta. Men dom lovade visst svalare till nästa vecka. *ler glatt*

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina