Fortsätt till huvudinnehåll

Många bilder.

Nu har jag varit och "fotat runt" på gården. Och varit duktig i största allmänhet... För jobbet kallar och då får jag alltid mycket att göra. Vad det nu kan bero på, att allt ska göras sista dagen.

Lovade ju lite bilder på växterna i min "trädgård" (den kan inte kallas för det! är alldeles för igen vuxen... ha ha.. men jag trivs ..) Det första man möts av när man kommer till mej är förståss syrenerna, undrar om det finns nåt gammalt ålänskt hus utan syrener...?
Alldeles vid grindhålet kommer det upp narcisser, dom ploppar upp lite här och var längst ena syrenhäcken. Såg inga såna i fjol.. Har ett träd vid vägen som har "naturliga fågelholkar". Har funderat länge på vart fåglarna försvinner när dom flyger till det här trädet. Igår tog V och jag reda på det... (Och det här fågelparet är mycket aktivare än det som bor i holken..) Undrar bara om det regnar in....?
Så har vi min hägg som blommar så vacker. Synd bara att den blommar så kort tid......
Såna här vackra små blåa blommor kryllar det av runt huset. Tyvärr måste jag köra med gräsklipparn över dom... Nån som vet vad dom heter....?
Plommonträdet!! Som vi hittade utanför min dörr... I fjol blommade den inte. Och vilken tur att jag inte har hunnit såga ner träden den står tillsammans med.. Då hade den rykt.....
Det här är vinbärsbusken som vi hittade i ena hörnet av tomten. Ska försöka gräva upp den/dom och plantera dom med dom fina från plantshoppen som jag fick förra sommaren. Som det nu är så växer den här alldeles vid vägkanten.
Det här stora åbäket hittade jag idag. Det är oxå nån slags bärbuske... Så här såg den inte ut i fjol.... Men jag tror att den behöver en omgång med röjsågen.. Det fanns några andra buskar runt den oxå, som jag ska ta mej en närmare titt på när jag klippt gräset runt dom.
Rabarber finns det oxå hos mej. Den här plantan trycker sej glatt mot min södervägg..
Har även massor med liljekonvaljer. Härligt! I höst ska jag kratta undan löven så att alla mina vilda blommor syns bättre när dom växer upp. Liljekonvaljer är så vackra, tycker jag....
Gården är som en vildvuxen äng... Och jag har lite svårt för att klippa ner allt för det är ju vackra färger på blommorna (även om inte jag får fram det på fotona.....)
Så här ser dom ut på närmare håll. Andra kanske tycker att det är ogräs, men jag tycker att dom är fina. Och när dom har blommat ut så kommer prästkragarna, OCH DOM VILL jag ABSOLUT INTE köra över med gräsklipparen.. Tanken var ju att flytta blommorna men eftersom träd måste fällas så tycker jag att det är onödigt att göra nån tillfällig plantering. Bättre att göra rabatter sen när jag vet var jag kan ha dom...

Mitt nyfunna äppelträd.. Men ni ser kanske inte det ...? Det är i alla fall den klena pinnen som syns mitt i bilden. Underbart med ett äppelträd på min tomt. Måste beskära det nästa vår.
Det här äppelträdet växer i diket vid min tomtgräns, så jag misstänker att nån annan äger det. Men jag beskärde det lite i våras och tycker om att titta på dess utveckling. Kanske det blir några fler äpplen på det än i fjol.
Så där en 150 m från mej går korna och fåren på bete. Det här är rena rama landet.... Härligt!
Nu har bonden plöjt och harvat och allt vad dom gör.. Och det är dags att så potatisen. Idag kom ha med kompisen och här håller dom på och laddar så-maskinen med "päron". Täcktes inte gå närmare och ta kort på dom.... Men potatisen är i den vita säcken. Den tömmer dom visst i en maskin och sen bär det ut på åkern..Det här blev många bilder, men nu ses vi inte på ett tag så jag tänkte att jag laddar ordentligt..
Ha det skönt där ute i solen, men tänk på att den bränner även om det är molnigt.... Smörj in er!
(Tack YK för att du ringde idag, jag fick energi av dej oxå. Ha det bra på jobbet och hälsa alla bekanta)
Vi hörs och syns gott folk!
Kramiz Tina




Kommentarer

I-L sa…
Hej!
De små blå blommorna heter teveronika. När jag var liten kallade vi dem för "mormors glasögon".Fråga mig inte varför, det var säkert mormor som lurat i oss det. Den underbara lila ängen består av midsommarblomster som verkar ha tjuvstartat. Blir det vackrare än så här?
Ha det gott!
Inga-Lill
Anonym sa…
oj oj oj vad fint du har
Häls..E
Tina sa…
Håller med. Det är vackert... Den här gången var det verkligen svårt att börja jobba. Kul namn på blomman. Tack för informationen!
Tittar på bilderna och längtar hem...

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina