Fortsätt till huvudinnehåll

Nya tag.

Nu verkar förkylningen ha gett med sej. Febern är borta, men jag "snörvlar" fortfarande lite och låter som Barry White, hes och sexig.... (Vem minns inte hans You're the first, the last, my everything....? ;o))..) *ryser av välbehag vid minnet*

Vädret har ju varit så underbart dom senaste dagarna, men det har jag ju inte kunnat njuta så mycket av. Får ta igen det nu, för enligt Aftonbladets väder så ska vi få lite sol åt mitt håll i

veckan. Lite småträd ska sågas ner och syrenerna gallras. Så om det är någon som behöver syrenplantor (lila) så är det bara att hojta till. Det ska gallras rejält.

Hoppas att det är slut på "hundvädret" nu.... (Undrar just varför det heter så...?!)

Lilla Shiva 6mån får agera fotomodell för det uttrycket.. Hon älskar alla väder just nu. Men det är väl så med unghundar som med barn och tonåringar, man ska ut och ränna.... :o))


Det är även dax att plantera om blommorna. Dom få jag har kvar efter alla flyttar. Tanken var ju att skaffa några nya genom ett besök till Hötorget men förkylningen satte stopp för det. Det blir ett nytt försök i slutet av månaden, hoppas jag. Men innan dess ska jag väl försöka få upp ett blombräde eller två. Och dom där gardinstängerna borde oxå sättas upp... Så att huset får
gardiner, tycker att det är lite naket nu. Men systerdotter V har lovat att komma och hjälpa mej
med uppsättningen och det tackar jag för. *bockar och bugar* Fick ju gipsskivor på väggarna när vi tilläggsisolerade och jag tycker inte om dom skivorna. Inte alls!! Det är jätte svårt att sätta upp nåt på väggarna och man måste ha specialskruvar som behöver specialtång och Gud nåde om man inte prickar rätt på direkten... Då har vi ett hål där man inte vill ha det... (Och sen så litar jag inte på den där gipsen trots specialskruvarna.... Att det håller..)

Men alla andra har ju samma sak på sina väggar och tycks vara nöjda.. eller..??

Beställde lite frön till trädgården från Pratensis, (dom verkar ha nätbutik i både Finland och Sverige). Dom säljer "gammaldags blommor", sånt som växer vilt. Och vad som är jätte bra, tycker jag, är att den finska sidan är på båda språken, även om inte det finska språket är ett problem för mej.
Det ska bli Lupiner i ett hörn av tomten, ett torrt hörn. En bra bit från huset för dom lär dra till sej bin... Beställde även Libbsticka och smultron plus några andra växter som trivs i torka.

Ska bli intressant att se om jag lyckas med mina odlingar. Fortsättning följer....

Detta var allt för denna gång.

Kramiz Tina

Kommentarer

Anonym sa…
Krya på dig och tag det lugnt! Vilken underbar groda du har i badrummet jag blev helt förälskad i den.//
Kram Terhi
Tina sa…
Blev själv oxå förälskad i den när den dök upp i kakelaffären ;o)) Ett lättskött husdjur!!

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina