Fortsätt till huvudinnehåll

Längtar....

Nu längtar jag till våren och sommaren! Satt och bläddrade bland mina foton från i våras, och det riktigt kliade i fingrarna när jag påmindes om hur vildvuxen tomten är. Förra våren hann/orkade/ville inte jag göra något. Hade fullt upp med att få huset inflyttningsklart. (Sa upp min hyreslägenhet 3 gånger.. Tack till den underbara hyresvärden som förstod mitt dilemma!)


Men i år ska jag göra lite i alla fall. Bl a plocka upp alla vackra blomster som "Tanten" planterat framför huset. Det blommar från tidiga våren till sena hösten där. Men ogräset har brett ut sej under åren som huset varit obebott, och jag har förstått att man inte ska ha blomland för nära huset.. Så dom ska flyttas. Och så ska jag plantera Lupiner i ett hörn av tomten. Och Klätterkrasse ska jag ha. I övrigt ska jag mest bara försöka röija upp det vildvuxna. Som min härliga Syrenberså. Den ska gallras och beskäras och allt vad dom nu säger på odla.nu...



Vet inte vad det här är för slags blomster..? Snödroppar kanske? Måste ta närmare bild på dom i år och googla på dom. Har även rosor längst husväggen men dom har rådjuren grävt upp nu i vinter. Hoppas att mina vinbärsbuskar som Bror kom med förra sommaren har klarat sej. Tror att jag fick ca sådär 20 bär på dom i somras. Vilken lycka! Bär från egna buskar!












Hade problem med att få fyr i köksspisen (satte in en liten 30cm bred Viking när vi byggde om). Hur jag än gjorde så bara rök det in. Lillesyrran gissade på kajor som byggt bo, och jag googlade förståss på det. (vad gjorde folk före Google??) Hur som haver, syrran kom en dag, utrustad med "sotarbacken" (som jag tidigare nämnt så har dom det mesta i sitt garage...) och sen skulle vi upp på taket. Snällt av syrran som har höjdskräck! Själv har jag jobbat som däcksare i flera år i min ungdom så höjder går an för mej.

Väl där uppe kunde vi konstatera att inga fåglar byggt bo i min skorsten, så det var bara att ta sej ner och använda sej av tipsen jag fått genom Google. Bl a att det kan ha bildats en "kalluftspropp" pga värmen ute och svalkan i huset. Då var det bra att sätta in en liten metallskål med tändvätska och tända på. Vilket vi gjorde, och det funkade galant.





När jag skrivit om blommor och vårsådd så passar det ju bra med en bild på bonden som odlar på åkern bakom min tomt. Här är han igång med att förbereda för att sätta potatis. Som han säljer till chipsindustrin. Den lilla "åkerlappen" närmast kameran är min, hans börjar från björkarna som är till höger i bild och gränsen går rakt över till vänster, om ni förstår vad jag menar... Men tillsvidare får han odla på min plätt så att den inte växer igen. Har full upp med övriga tomten. Sen när jag är pensionär kan det vara bra att ha en åker.


Detta var vad jag hade att förtälja idag. Nu ska jag ta itu med garderoberna i sovrummet.


Ha det!


Tina



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Baka ett klimakteriebröd.

Jag har varit flitig och städat ur ett skåp som saknar hyllor. Ni vet, det kan ju bli sådär i renoveringen, att en del grejer blir på hälft..... *skäms lite* I alla fall så började jag röja ur det för nu skulle hyllorna på plats. Vilken tid det tog att tömma det...... För alla lådor ska gås igenom. *ler* Upptäckte att jag har saker som jag inte ens kom ihåg att jag hade... Sånt kan man ju göra sej av med då, eller hur..? Det blir en sväng till Emmaus tror jag.. Men jag hittade något som jag vill dela med er.. *skrattar* Fast det inte är något att skratta åt.... Ett recept på klimakteriebröd. Jamenvisst. Det finns sånt. ;o) Det är Asknäs gård vid Mälaren som serverar det och M-magasin delade med sej av recepet för flera herrans år sen. Det sägs vara lika bra för kvinnor i klimakteriet som för män som vill hålla sin prostata i form. Låter det intressant.....?? ;o)) Blanda ihop: 3,5 dl sojamjöl 1,5 dl grahamsmjöl    3 dl havregryn 1,5 dl linfrön    1 dl solrosfrön    1 dl

En vild orkide.

Upptäckte i veckan att det växer vilda orkideer på min gård. Nattviol tror jag den heter... Rätta mej gärna om jag har fel. Undrar om det går att flytta på dom...? Vill ju gärna ha dom kvar men på ett annat ställe... Tänk att man kan bli så glad över ett så enkelt fynd. *ler* Och på tal om glad så blev jag överlycklig när jag såg en igelkott på min gård. Vad ska jag lägga ut för typ av mat till den? Tina

GOTT NYTT ÅR!!

 Vill önska er alla ett riktigt Gott nytt År!   Tina